Rib-, borst- en schouderbladklachten

Heeft u last van ribklachten of pijn rondom het borstbeen? Of bevindt de pijn zich tussen de schouderbladen? Perineurale injectietherapie is een laagdrempelige behandelmethode voor rib-, borst- en schouderklachten.

Ribklachten

ribklachten

Pijnklachten tussen of rondom de ribben worden meestal verklaard door een verkeerde stand of draaiing van de ribben. Dit kan het geval zijn, maar de ervaring is dat perineurale injectietherapie de pijnklachten meestal goed kan verminderen. De pijnklachten worden dan veroorzaakt door de kleine zenuwtakjes net onder de huid in het ribgebied. Het is dus zeker aan te raden om voor uw ribklachten perineurale injectietherapie te proberen.

Ribklachten komen vaak voor in combinatie met pijn tussen de schouderbladen en pijn rondom het borstbeen. De dieperliggende zenuwbanen (die uiteindelijk uitmonden in de kleine zenuwtakjes die het 'pijngevoel' regelen) beginnen bij de wervelkolom, vertakken aan de zijkant van het lichaam en eindigen dan aan de voorzijde van het lichaam. Deze drie 'stations' komen precies overeen met de combinatie van de drie klachten. Het is dus te zien als een 'zenuwsegment' en dient vrijwel altijd in zijn geheel behandeld te worden met perineurale injectietherapie.

Pijn tussen de schouderbladen

pijn tussen de schouderbladen

Vaak wordt gedacht dat de pijn wordt veroorzaakt door een te hoge spierspanning (of triggerpoints) in de spieren tussen de schouderbladen. Deels is dit juist, want deze spieren hebben vaak ook een hogere spierspanning, maar dit veroorzaakt niet de pijn. De hogere spierspanning is een beschermende reactie op de geïrriteerde zenuwtakjes in dit gebied. En deze spierspanning zal, als bijkomend effect, dan ook altijd verminderen tijdens de behandeling met perineurale injectietherapie. Het doel van perineurale injectietherapie bij pijnklachten tussen de schouderbladen is het herstellen van de geïrriteerde zenuwtakjes in dit gebied, waardoor de pijnklachten verminderen.

Pijn tussen de schouderbladen komt vaak voor in combinatie met ribklachten en pijn rondom het borstbeen. De dieperliggende zenuwbanen (die uiteindelijk uitmonden in de kleine zenuwtakjes die het 'pijngevoel' regelen) beginnen bij de wervelkolom, vertakken aan de zijkant van het lichaam en eindigen dan aan de voorzijde van het lichaam. Deze drie 'stations' komen precies overeen met de combinatie van de drie klachten. Het is dus te zien als een 'zenuwsegment' en dient vrijwel altijd in zijn geheel behandeld te worden met perineurale injectietherapie.

Syndroom van Tietze

Borstbeenpijn (syndroom van tietze)

Bij pijnklachten rondom het borstbeen wordt vaak gewezen naar het syndroom van Tietze. Er is dan sprake van een ontsteking of irritatie van de kraakbenige verbinding tussen de ribben en het borstbeen. Diep inademen, hoesten of zuchten is meestal pijnlijk. Een acute ontsteking lost het lichaam binnen een paar dagen altijd zelf weer op. Bij aanhoudende pijnklachten rondom het borstbeen blijven de kleine zenuwtakjes in dit gebied echter wel geïrriteerd. Deze geïrriteerde zenuwtakjes kunnen door middel van perineurale injectietherapie weer worden hersteld. De pijnklachten zullen dan aanzienlijk verminderen of helemaal verdwijnen.

Pijn rondom het borstbeen komt vaak voor in combinatie met pijn tussen de schouderbladen en ribklachten. De dieperliggende zenuwbanen (die uiteindelijk uitmonden in de kleine zenuwtakjes die het 'pijngevoel' regelen) beginnen bij de wervelkolom, vertakken aan de zijkant van het lichaam en eindigen dan aan de voorzijde van het lichaam. Deze drie 'stations' komen precies overeen met de combinatie van de drie klachten. Het is dus te zien als een 'zenuwsegment' en dient vrijwel altijd in zijn geheel behandeld te worden met perineurale injectietherapie.