Enkel- en voetklachten

Heeft u last van enkelklachten door een eerder enkeltrauma (gekneusde of gescheurde enkelbanden)? Of heeft u last van voetklachten, zoals bijvoorbeeld bij hielspoor (fasciitis plantaris)? Perineurale injectietherapie is een laagdrempelige behandelmethode voor enkel- en voetklachten.

Enkelinstabiliteit

enkelpijn

Pijnklachten rondom de enkel kunnen voorkomen als gevolg van een eerder enkeltrauma, zoals het verrekken of inscheuren van de enkelbanden. Maar ook bij enkelinstabiliteit of een overbelasting van de enkel kunnen pijnklachten rondom de enkel voorkomen. Bij aanhoudende enkelpijn zijn de kleine zenuwtakjes in het enkelgebied nog steeds geïrriteerd. Het doel van perineurale injectietherapie is het herstellen van deze geïrriteerde zenuwtakjes, waardoor de pijnklachten verminderen. Pijnklachten kunnen het herstel na een enkeltrauma ook in de weg staan, waardoor het wenselijk is om deze pijnklachten snel en in een vroeg stadium te behandelen.

Hielspoor

hielspoor (fasciitis plantaris)

Bij hielspoor of faciitis plantaris ervaren mensen pijnklachten aan de onderzijde van de voet of hak door of tijdens (lang) lopen of wandelen. Het is moeilijk om de voeten 'rust' te geven, waardoor de (pijn)klachten vaak langdurig aanwezig zijn. Hielspoor wordt gezien als een irritatie of ontsteking van de peesplaat onder de voeten. Pezen en peesplaten vormen de verbinding tussen de spieren en de botten en krijgen veel krachten te verduren. Hierdoor wordt bij pijnklachten vaak een irritatie of ontsteking van een pees als oorzaak aangewezen (tendinitis of tendinose). De visie dat de pijnklachten worden veroorzaakt door geïrriteerde zenuwtakjes, is in Nederland nog vrij nieuw. Peesklachten reageren over het algemeen heel erg goed op perineurale injectietherapie. Het doel van perineurale injectietherapie bij pijnklachten rond peesaanhechtingen en peesplaten, is het herstellen van de geïrriteerde zenuwtakjes in deze gebieden, waardoor de pijnklachten verminderen.

Achillespeesklachten

achillespeesklachten

Ook achillespeesklachten kunnen erg lang aanwezig zijn en leiden vaak tot forse beperkingen in het dagelijks leven of sport. Pijn en (ochtend)stijfheid rondom de achillespezen worden vaak genoemd door mensen met dit soort klachten. Doordat perineurale injectietherapie zich direct richt op de geïrriteerde zenuwtakjes rondom en langs de achillespezen, is de ervaring dat achillespeesklachten goed en relatief snel verbeteren.