Perineurale injectietherapie

Perineurale injectietherapie (P.I.T.) is de behandeling van uw pijnklachten door middel van micro-injecties met de lichaamseigen stof glucose die geïrriteerde zenuwtakjes net onder de huid en boven de spieren (ook wel bekend als ‘triggerpoints’) weer herstelt. Dit is een effectieve behandelmethode voor zowel restklachten na een operatie, blessure of overbelasting, als chronische of onbegrepen pijnklachten. Perineurale injectietherapie wordt wereldwijd door meer dan 3.000 artsen en therapeuten toegepast.

De Pijn Fysio - Perineurale injectietherapie

Zenuwen en de oorzaak van pijn

Tijdens mijn opleiding tot fysiotherapeut werd de focus gelegd op spieren en pezen. Zij vormen immers het grootste deel van ons bewegingsapparaat. Pijn zou dus ontstaan door een dysfunctie in een spier of een pees. Dat klinkt logisch, maar met deze visie kan helaas een groot deel van de pijnklachten niet verklaard worden. Gevoelssensaties, zoals warmte, kou, druk en pijn, bevinden zich in de kleine zenuwtakjes net onder de huid. Hier ontstaat de lokale pijnprikkel en dit is dan ook de plek waar perineurale injectietherapie zich op richt. Als reactie op het herstel van de geïrriteerde zenuwtakjes zullen de spieren direct ontspannen en kan u meteen soepeler bewegen.

Pijn en de relatie met andere lichaamsweefsels
Pijn heeft dus een relatie met spieren, pezen en gewrichten. De directe oorzaak van pijn zijn echter de geïrriteerde zenuwtakjes. De onderliggende oorzaak voor deze geïrriteerde zenuwtakjes is vaak een 'zwakke schakel' in een beweegtraject. Belangrijk: met deze 'zwakke schakel' worden niet alleen spieren bedoeld, maar juist alle lichaamsweefsels: pezen, spieren, banden, bloedvaten, bindweefsel en zenuwtakken. Al deze weefsels werken samen en kunnen niet los van elkaar behandeld worden.

Beweegblokkades snel en effectief oplossen met perineurale injectietherapie
Door de blokkade van de geïrriteerde zenuwtakjes in een pijngebied op te lossen, kunt u meteen soepeler bewegen. Daarna kan het lichaam door middel van normaal bewegen of door middel van aanvullende functionele mobiliteitstraining het herstel zelf oppakken. Hierdoor zullen pijnklachten blijvend verdwijnen.

duurzaam behandelresultaat

Het resultaat is direct na de eerste behandeling voelbaar. Tijdens de eerste behandeling ligt de focus op de pijnplek waar u het meest last van heeft. Als deze pijnplek is behandeld, zult u direct minder pijn ervaren. Maar vaak is de plek met geïrriteerde zenuwtakjes groter dan de plek die wordt behandeld tijdens de intake. Dit is de reden dat een 'kort' behandeltraject niet wenselijk is om een duurzaam behandelresultaat te bereiken. De tijd tussen de behandelingen is gemiddeld twee tot drie weken. Deze 'wachttijd' stelt het lichaam in staat om zichzelf te gaan herstellen. Ook worden de nog overgebleven pijngebieden voelbaar. De daaropvolgende behandeling zal zich richten op deze pijngebieden. Afhankelijk van de grootte van het pijngebied en de mate van irritatie, zullen meer plekken behandeld moeten worden voor en volledig en blijvend pijnvrij resultaat.

aantal behandelingen

Het aantal benodigde behandelingen varieert afhankelijk van de duur, intensiteit en complexiteit van uw klachten. Gemiddeld zijn er vijf tot zes behandelingen nodig. Sommige pijnklachten kunnen soms zelfs al in één of twee behandeling een pijnvrij resultaat geven. U kunt de behandeltrajecthulp invullen voor een indicatie over het te verwachten behandeltraject.

zonder bijwerkingen

Perineurale injectietherapie maakt gebruik van de stof glucose. Dit is een lichaamseigen stof en dus geen medicijn. De glucose wordt opgenomen door het lichaam en wordt gebruikt voor het herstel van geïrriteerde zenuwtakjes en andere lichaamweefsels. Belangrijk om te weten, is dat het lichaam zelf ook herstel uitvoert door middel van glucose in het bloed. Perineurale injectietherapie ondersteunt en bevordert dit normale herstelproces.

Lichaamseigen stof glucose
Perineurale injectietherapie richt zich op de kleine zenuwtakjes net onder de huid. Deze kleine zenuwtakjes kunnen verkleefd raken tussen verschillende bindweefsellagen, waardoor de toevoer van voedingstoffen (glucose) wordt afgekneld. Als reactie hierop raken de zenuwtakjes geïrriteerd en zullen ze pijnprikkels versturen naar de hersenen. Door het injecteren van een kleine hoeveelheid glucose op de plek van deze geïrriteerde zenuwtakjes, wordt het tekort aan glucose opgeheven. Hierdoor zullen deze zenuwtakjes weer herstellen en geen pijnprikkels meer versturen.

De hoeveelheid glucose per behandeling staat ongeveer gelijk aan een suikerklontje. De manier van injecteren wordt ook gebruikt door diabetici die zichzelf prikken. Een absoluut veilige behandelmethode.

wetenschap

Afgelopen decennia zijn over de hele wereld al verschillende onderzoeken gedaan naar de effectiviteit van perineurale injectietherapie. De resultaten zijn veelbelovend, maar hoe meer onderzoek, hoe beter. Er is namelijk ook nog heel veel wat we niet weten in de geneeskunde. Dit geldt ook voor het fenomeen 'pijn'. Hierdoor bestaan er veel verschillende verklaringen en denkwijzen over pijn. En dat maakt het voor niemand makkelijker. Het is dus volledig normaal als u in de war raakt door de verschillende verklaringen voor uw pijnklachten. Mocht u meer informatie willen hebben, twijfel niet, neem gerust contact op.

chronische pijn

De behandeling voor chronische pijn in de maatschappij bestaat momenteel voornamelijk uit 'het leren omgaan met de pijn'. Langdurige pijn wordt dan verklaard door de aanwezigheid van psychologische factoren bij een patiënt, omdat er geen andere oorzaak voor de pijn is gevonden. Maar er is vaak wél een oorzaak, namelijk: kleine, geïrriteerde zenuwtakjes die lokale pijnprikkels versturen naar de hersenen. Deze geïrriteerde zenuwtakjes kunnen helaas niet worden aangetoond met medisch onderzoek, zoals een röntgen of een MRI-scan. Vandaar dat deze oorzaak dus niet wordt gevonden.

Hardnekkige pijnklachten
Dat het vervolgens makkelijk is om de geïrriteerde zenuwtakjes te behandelen, waardoor ook chronische pijn als sneeuw voor de zon verdwijnt, is niet waar. Chronische pijnklachten bestaan vaak meerdere maanden of zelfs jaren en bevinden zich op meerdere plekken in het lichaam. Iemand met chronische pijnklachten wordt vaak flink gehinderd in zijn of haar dagelijkse bezigheden. Normaal bewegen lukt vaak niet meer en de persoon ervaart een stijf gevoel in het lichaam.

Intensief behandeltraject
Dit alles wijst erop dat er op meerdere plekken in het lichaam veel zeer geïrriteerde zenuwtakjes zijn. De behandeling van dit soort pijnklachten duurt relatief gezien het langst. Het behandeltraject vergt motivatie, doorzettingsvermogen en veerkracht. Dit omdat het herstel met ups en downs gaat. Maar, uit ervaring is gebleken, dat er desondanks een aanzienlijke verbetering bereikt kan worden. Het behandeltraject is een combinatie van passieve behandelingen met perineurale injectietherapie en actieve behandelingen met functionele mobiliteitstraining. Hierdoor wordt het beste behandelresultaat bereikt. Ook leert u om te gaan met pijnklachten en hoe u deze zelf kan verhelpen en voorkomen. Functionele mobiliteitstraining en perineurale injectietherapie werken op een soortgelijke manier en vullen elkaar perfect aan. Beide behandelmethodes zorgen voor extra glucose bij de geïrriteerde weefsels, waardoor deze kunnen herstellen.