Hand- en polsklachten

Heeft u last van een carpaaltunnelsyndroom of een peesontsteking in de pols? Perineurale injectietherapie is een laagdrempelige behandelmethode voor hand- en polsklachten.

Artrose in de duim

artrose in de duim(muis)

Bij artrose gaat het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit: het wordt dunner, zachter en brokkeliger. Als gevolg van de achteruitgang van het gewrichtskraakbeen ontstaan er ook veranderingen aan het bot onder het gewrichtskraakbeen: er ontstaan zichtbare en voelbare knobbels aan de rand van het gewricht.

Pijnklachten staan echter los van deze kwalitatieve achteruitgang van het gewrichtskraakbeen. Dat is in de wetenschap al vaak bewezen. De mate van artrose hangt niet samen met de mate van pijn. Iemand kan veel pijnklachten ervaren en weinig tot geen artrose in een gewricht hebben en andersom.

Pijnklachten hangen namelijk samen met mate van irritatie van de zenuwtakjes in dit gebied. Die kunnen steeds geïrriteerd raken door het artrotische proces, maar meestal staan de geïrriteerde zenuwtakjes dus los van de mate van artrose. Hierdoor verminderen de pijnklachten vaak aanzienlijk door de behandeling met perineureale injectietherapie bij iemand met (lichte tot matige) artrose. Lees hier meer over perineurale injectietherapie en artrose.

Carpaaltunnelsyndroom

carpaaltunnelsyndroom

Bij het carpaaltunnelsyndroom is de zenuw in het midden van de pols (de nervus medianus) bekneld geraakt in de carpale tunnel (een bindweefseltunnel). In deze carpale tunnel lopen ook de pezen van de buigspieren van de vingers, hand, pols en onderarm. Bij pijn, doofheid en tintelingen als gevolg van een beknelling van de nervus medianus in dit gebied, wordt meestal eerst geprobeerd met oefeningen de irritatie van de nervus medianus te verminderen. Als dit niet lukt, wordt er vaak een operatie uitgevoerd. De carpale tunnel wordt dan opgesneden en er ontstaat weer ruimte voor de nervus medianus.

Perineurale injectietherapie is een therapie die veel laagdrempeliger is dan een operatie. Er ontstaat geen litteken en er is geen kans op complicaties van de operatie. Het doel van perineurale injectietherapie bij een carpaaltunnelsyndroom, is het herstellen van de zenuwtakjes die hun oorsprong hebben in de nervus medianus. De irritatie van de nervus medianus verminderd, waardoor de zwelling verminderd en de (pijn)klachten ook verminderen.

Peesontsteking van De Quervain

peesontsteking van de quervain

Bij het syndroom van De Quervain is er sprake van een peesontsteking van de pezen aan de duimzijde van de pols. Deze acute ontsteking lost het lichaam binnen een paar dagen altijd zelf weer op. Bij aanhoudende pijnklachten rondom de duimzijde van de pols, blijven de kleine zenuwtakjes in dit gebied echter wel geïrriteerd. Deze geïrriteerde zenuwtakjes kunnen door middel van perineurale injectietherapie weer worden hersteld. De pijnklachten zullen dan aanzienlijk verminderen of helemaal verdwijnen.

Pezen vormen de verbinding tussen de spieren en de botten en krijgen veel krachten te verduren. Hierdoor wordt bij pijnklachten vaak een irritatie of ontsteking van een pees als oorzaak aangewezen (tendinitis of tendinose). De visie dat de pijnklachten worden veroorzaakt door geïrriteerde zenuwtakjes, is in Nederland nog vrij nieuw. Peesklachten reageren over het algemeen heel erg goed op perineurale injectietherapie. Het doel van perineurale injectietherapie bij pijnklachten rond peesaanhechtingen en peesplaten, is het herstellen van de geïrriteerde zenuwtakjes in deze gebieden, waardoor de pijnklachten verminderen.