Restklachten na operatie/blessure

Heeft u last van blijvende pijnklachten na een operatie of oude blessure? Perineurale injectietherapie is een laagdrempelige behandelmethode voor restklachten na een operatie, blessure of overbelasting.

Sportblessures

Restpijn na een operatie/blessure

Restklachten na een operatie, blessure of overbelasting zijn moeilijk onder één kopje te beschrijven, maar over het algemeen hebben ze als gemeenschappelijke oorzaak: niet goed herstelde (en dus nog steeds geïrriteerde) zenuwtakjes.

Operatie
Tijdens een operatie wordt de huid (en andere weefsels) doorgesneden. Als reactie hierop gaat het lichaam, na de operatie, littekenweefsel aanmaken. Dit littekenweefsel is, zoals de naam al suggereert, een ander soort weefsel als het oorspronkelijk weefsel. Daar is in de basis niets mis mee, maar dit littekenweefsel is een stuk 'stugger' van zichzelf. De kleine zenuwtakjes in en onder de huid hebben het daarom extra moeilijk om van de operatie te herstellen. Ze moeten daarom in sommige gevallen een handje geholpen worden. Dit is precies van perineurale injectietherapie doet bij restpijn na een operatie; zorgen dat de kleine, geïrriteerde zenuwtakjes zich weer goed kunnen herstellen.

Blessure of kneuzing
Door een blessure, vaak als gevolg van een kneuzing (contusie) of breuk (fractuur), raken lichaamsweefsels (pezen, spieren, banden, bloedvaten, bindweefsel, zenuwtakjes etc.) beschadigd. Al deze lichaamsweefsels zullen zich tijdens de daaropvolgende herstelperiode van gemiddeld zes weken gaan herstellen. Ook tijdens dit herstelproces ontstaat littekenweefsel en ook hier zullen kleine zenuwtakjes het extra moeilijk hebben om te herstellen. Daarom kan perineurale injectietherapie bij (oude) blessures het normale herstelproces van het lichaam ondersteunen en zelfs na een lange tijd nog verbeteren. Het is niet nodig om met pijnklachten als gevolg van een (oude) blessure rond te blijven lopen.

Overbelasting

Dit kan veroorzaakt worden door te veel of te zwaar trainen voor bepaalde sporten. Maar ook bij andere belastingen die het lichaam niet gewend is, kan er sprake zijn van overbelasting (zoals bij een verhuizing of een verbouwing vaak het geval is). Steeds repeterende bewegingen (zagen, snoeien, hakken etc.) zijn een risicofactor voor het overbelasten van lichaamsweefsel. Het gaat dus eigenlijk over een onbalans tussen belasting en belastbaarheid.

Bepaalde weefselstructuren worden te lang en te zwaar belast tijdens een overbelasting. Dit zorgt voor een lichte vorm van schade (irritatie) aan deze weefselstructuren. De meeste geïrriteerde weefselstructuren herstelt het lichaam zelf weer, maar soms blijft iemand toch langdurig last houden van pijnklachten. In dat geval is het de bedoeling om de geïrriteerde zenuwtakjes te herstellen in de gebieden die overbelast zijn, waardoor de pijnklachten verminderen. Feit blijft dat de oorzaak (namelijk de onbalans tussen belasting en belastbaarheid) hiermee niet opgelost wordt en het belangrijk is om hiermee om te leren gaan.