Heup- en bovenbeenklachten

Heeft u last van een slijmbeursontsteking bij de heup? Of doet uw bovenbeen pijn op bepaalde plekken?Perineurale injectietherapie is een laagdrempelige behandelmethode voor heup- en bovenbeenklachten.

Slijmbeursontsteking

slijmbeursontsteking (bursitis)

Pijnklachten als gevolg van een slijmbeursontsteking (bursitis) rond het heupgewricht, zijn vaak goed te behandelen met perineurale injectietherapie. Ook bij langer bestaande pijnklachten als gevolg van een 'chronische' slijmbeursontsteking, is het zeer aannemelijk dat het niet de slijmbeurs is die de pijnklachten veroorzaakt, maar de geïrriteerde zenuwtakjes in dit gebied. Het lichaam zal een actieve ontsteking namelijk altijd zelf oplossen binnen ongeveer zes weken. Er is hier dus geen sprake meer van een 'actieve' ontsteking, maar wel van 'chronische' pijnklachten. Perineurale injectietherapie heeft voor deze pijnklachten al regelmatig zeer goede behandeleffecten bereikt. Het doel van perineurale injectietherapie bij pijnklachten als gevolg van een slijmbeursontsteking, is het herstellen van de geïrriteerde zenuwtakjes in het heupgebied, waardoor de pijnklachten verminderen.

Soms is er nog een geringe mate van vocht waarneembaar op de plek van de slijmbeurs door bijvoorbeeld een echo-apparaat. Dit zegt helaas vrij weinig over de oorzaak, omdat meerdere verschillende weefselstructuren in het lichaam vocht kunnen produceren en in hun omgeving vrij kunnen laten (dit geldt ook voor geïrriteerde zenuwtakjes).

De enige uitzondering wanneer er geen behandeling kan worden uitgevoerd, is als de slijmbeurs rood, warm en gezwollen is en u koorts heeft. In dit geval is er waarschijnlijk sprake van een septische (bacteriële) bursitis. Neem in dit geval contact op met uw huisarts.

Slijmbeursontsteking

Trochanter major pijnsyndroom

Bij het trochanter major of grote trochanter pijnsyndroom is er sprake van pijnklachten aan de buitenkant van het bovenbeen ter hoogte van de heup. De oorzaak van de pijnklachten behorend bij dit pijnsyndroom is onbekend en wordt dan toegeschreven aan een ontsteking of irritatie van een heupstructuur (zoals een heupspier, pees, peesplaat of slijmbeurs). Perineurale injectietherapie richt zich op de geïrriteerde zenuwtakjes in dit gebied en regelmatig met veel succes. De ervaring is dat in dit geval meestal de geïrriteerde zenuwtakjes de oorzaak zijn van de pijnklachten behorend bij dit pijnsyndroom.

Heupartrose

Artrose in de heup

Bij artrose gaat het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit: het wordt dunner, zachter en brokkeliger. Als gevolg van de achteruitgang van het gewrichtskraakbeen ontstaan er ook veranderingen aan het bot onder het gewrichtskraakbeen: er ontstaan zichtbare en voelbare knobbels aan de rand van het gewricht.

Pijnklachten staan echter los van deze kwalitatieve achteruitgang van het gewrichtskraakbeen. Dat is in de wetenschap al vaak bewezen. De mate van artrose hangt niet samen met de mate van pijn. Iemand kan veel pijnklachten ervaren en weinig tot geen artrose in een gewricht hebben en andersom.

Pijnklachten hangen namelijk samen met mate van irritatie van de zenuwtakjes in dit gebied. Die kunnen steeds geïrriteerd raken door het artrotische proces, maar meestal staan de geïrriteerde zenuwtakjes dus los van de mate van artrose. Hierdoor verminderen de pijnklachten vaak aanzienlijk door de behandeling met perineureale injectietherapie bij iemand met (lichte tot matige) artrose. Lees hier meer over perineurale injectietherapie en artrose.