Rugklachten

Acute rugpijn (spit of ischias), artrose in de wervelkolom of een rughernia zijn veel voorkomende aandoeningen die rugpijn kunnen veroorzaken. Perineurale injectietherapie is een laagdrempelige behandelmethode voor rugklachten.

Rugpijn

Acute rugpijn: spit en ischias

Acute rugpijn wordt vaak spit (lokaal aan één zijde van de rug) of ischias (met uitstraling naar de bil of het been) genoemd. Dit wordt ervaren als 'het plotseling in de rug schieten', wat een pijnlijk en verkrampt gevoel in de rug geeft. Soms is de oorzaak hiervoor een statische lichaamshouding of een tijdelijk belastende activiteit voor de rug (zoals verbouwen of verhuizen). Maar altijd is er sprake van acuut geïrriteerde zenuwtakjes in het rug- en/of bilgebied. Het doel van perineurale injectietherapie bij acuut ontstane pijnklachten in de rug, is het herstellen van de geïrriteerde zenuwtakjes in dit gebied, waardoor de pijnklachten verminderen. Hierdoor verloopt het herstelproces veel sneller en belemmert het in veel mindere mate het dagelijks leven.

Kanaalstenose

artrose in de wervelkolom

Bij artrose gaat het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit: het wordt dunner, zachter en brokkeliger. Als gevolg van de achteruitgang van het gewrichtskraakbeen ontstaan er ook veranderingen aan het bot onder het gewrichtskraakbeen: er ontstaan zichtbare en voelbare knobbels aan de rand van het gewricht.

Pijnklachten staan echter los van deze kwalitatieve achteruitgang van het gewrichtskraakbeen. Dat is in de wetenschap al vaak bewezen. De mate van artrose hangt niet samen met de mate van pijn. Iemand kan veel pijnklachten ervaren en weinig tot geen artrose in een gewricht hebben en andersom.

Pijnklachten hangen namelijk samen met mate van irritatie van de zenuwtakjes in dit gebied. Die kunnen steeds geïrriteerd raken door het artrotische proces, maar meestal staan de geïrriteerde zenuwtakjes dus los van de mate van artrose. Hierdoor verminderen de pijnklachten vaak aanzienlijk door de behandeling met perineureale injectietherapie bij iemand met (lichte tot matige) artrose.

Rughernia

rughernia

Een rughernia is een hernia die zich vaak in de lage rug bevindt. Een hernia is een uitstulping van de tussenwervelschijf. Deze uitstulping drukt op een zenuw(wortel) of op het ruggenmerg. Dit kan pijnklachten veroorzaken of zorgen voor uitvalsverschijnselen (zoals verlammingen of gevoelsverlies). Uitvalverschijnselen komen gelukkig slechts voor bij een zeer klein percentage van de mensen met een nekhernia. In dit geval dient acuut geopereerd te worden.

Bij de meeste mensen herstelt het lichaam de rughernia zelf binnen twee tot drie maanden. Er is ook een groep die ondanks deze wachttijd van twee tot drie maanden of ondanks een eerdere hernia-operatie toch pijnklachten houdt. Bij deze groep kan het waardevol zijn om perineurale injectieherapie toe te passen en te onderzoeken of dit de pijnklachten verlicht. Dit omdat het bij deze groep mensen vaak voorkomt dat hun pijnklachten worden veroorzaakt door geïrriteerde kleine zenuwtakjes in plaats van door de hernia bij de zenuwwortel of het ruggenmerg. Medisch onderzoek, zoals een MRI-scan, kan namelijk geen onderscheid maken in pijnklachten en de kleine geïrriteerde zenuwtakjes zijn niet zichtbaar bij dit onderzoek.

Als laatste zijn er ook mensen die op dit moment een (rug)hernia hebben zonder dat ze dit weten en dus helemaal geen klachten ervaren. Kortom, het fenomeen hernia en de bijbehorende klachten is voor iedereen heel verschillend. Perineurale injectietherapie is daarom aan te raden als laagdrempelinge behandelmethode bij pijnklachten.