Nekklachten

Stress of spanning, een whiplash of een nekhernia zijn veel voorkomende aandoeningen die nekpijn kunnen veroorzaken. Perineurale injectietherapie is een laagdrempelige behandelmethode voor nekklachten.

Stressgerelateerde nekklachten

Stressgerelateerde nekklachten komen bij veel mensen voor. Stijfheid en pijn in het nekgebied worden waargenomen door zenuwtakjes net onder de huid. Vaak wordt geprobeerd om de nekspieren 'los' te masseren of de nekwervels te 'kraken'. Dit geeft een tijdelijke verlichting van de nekklachten door een tijdelijke lokale verbetering van de doorbloeding. Door een verbeterde doorbloeding kunnen er namelijk meer voedingsstoffen (en dus glucose) worden aangevoerd. Maar het werkelijke probleem bij de zenuwtakjes, namelijk een tekort aan glucose, wordt hiermee vaak niet (helemaal) opgelost. Perineurale injectietherapie kan dit beter en efficiënter  oplossen, doordat deze behandelmethode de geïrriteerde zenuwtakjes veel doelgerichter en lokaler aanpakt.

Whiplash

Whiplash-klachten, zoals nekpijn en stijfheid, ontstaan na een plotseling (te) grote bewegingsuitslag van het nekweefsel. Dit komt vaak voor bij een auto-ongeval. De weefsels in de nek, zoals spieren, pezen, gewrichtsbanden en zenuwtakjes worden ineens erg opgerekt. Dit zorgt voor tijdelijke schade aan deze weefsels, die het lichaam vaak zelf weer kan herstellen. Soms blijven pijnklachten en stijfheid wel langdurig bestaan. De zenuwtakjes in de nek zijn dan dusdanig op rek gekomen, dat het lichaam deze zelf niet meer goed kan herstellen. Perineurale injectietherapie is hiervoor vaak een uiterst effectieve behandelmethode.

Nekhernia

nekhernia

Een nekhernia is een hernia die zich in de nek bevindt. Een hernia is een uitstulping van de tussenwervelschijf. Deze uitstulping drukt op een zenuw(wortel) of op het ruggenmerg. Dit kan pijnklachten veroorzaken of zorgen voor uitvalsverschijnselen (zoals verlammingen of gevoelsverlies). Uitvalverschijnselen komen gelukkig slechts voor bij een zeer klein percentage van de mensen met een nekhernia. In dit geval dient acuut geopereerd te worden.

Bij de meeste mensen herstelt het lichaam de nekhernia zelf binnen twee tot drie maanden. Er is ook een groep die ondanks deze wachttijd van twee tot drie maanden of ondanks een eerdere hernia-operatie toch pijnklachten houdt. Bij deze groep kan het waardevol zijn om perineurale injectieherapie toe te passen en te onderzoeken of dit de pijnklachten verlicht. Dit omdat het bij deze groep mensen vaak voorkomt dat hun pijnklachten worden veroorzaakt door geïrriteerde kleine zenuwtakjes in plaats van door de hernia bij de zenuwwortel of het ruggenmerg. Medisch onderzoek, zoals een MRI-scan, kan namelijk geen onderscheid maken in pijnklachten en de kleine geïrriteerde zenuwtakjes zijn niet zichtbaar bij dit onderzoek.

Als laatste zijn er ook mensen die op dit moment een (nek)hernia hebben zonder dat ze dit weten en dus helemaal geen klachten ervaren. Kortom, het fenomeen hernia en de bijbehorende klachten is voor iedereen heel verschillend. Perineurale injectietherapie is daarom aan te raden als laagdrempelinge behandelmethode bij pijnklachten.